EN AV TOM FORDS ALLRA BÄSTA HERRPARFYMER.
När vi först testade Tom Fords herrparfym Noir Extreme så kunde vi inte riktigt komma överens. Adam tyckte att den påminde för mycket om en av märkets andra doft Jasmin Rouge, men han röstades snabbt ner med de övertygande siffrorna två mot en. Jag och David var dock rörande ense att detta är en av Tom Fords allra bästa herrparfymer någonsin. Så vad är det exakt som gör att denna doft lyfter sig över de övriga? Detta är vad vi kom fram till.
|
Doftfamilj
Träig/Kryddig Doftbeskrivning
De första toppnoterna med mandarin, saffran och kardemumma sätter dagordningen direkt – de formligen stampar ner foten och deklarerar att detta inte är en doft som alla andra. Toppnoterna är ganska kraftfull men tonas snart ner för att bjuda in de blomstrande mellannoterna, bland annat jasmin, apelsinblommor och rosor. Sedan träder den verkliga huvudpersonen in i handlingen. Den mjuka, men tydliga vaniljdoften tar över mer och mer och tillsammans med basnoter som till exempel sandelträ och bärnsten, skapar de en doftbild som är både unik och helt fantastisk. Doftpyramiden i denna parfym är väl avvägd med både tyngre och lite lättare dofter där var och en bidrar till något nytt och spännande. Skaparen av denna fantastiska doft är parfymören Sonia Constant på Givaudan och har över 160 framgångsrika dofter bakom sig. |
Tre toppnoter
(doft direkt efter applicering)
Tre mellannoter
(tar över efter ca 15-20 minuter)
Tre BASnoter
(träder in efter ca 40-45 minuter)
|
Flaska och design
Ja, vad ska vi säga om denna design? Klassisk, elegant och tung som en tegelsten. Tom Ford är en mästare på enkla, men geniala former som verkligen andas exklusivitet och kvalitet. |
Priser online
10ml: 399 kr
50ml: 889 kr
100ml: 1308 kr
Finns i presentförpackning? Ja, 100 ml EdP + 75ml After Shave Balm för 1295 kr
Sammanfattning
Ja, vad kan vi säga? Jasmin, trä och vanilj – det blir nästan inte bättre än så här. Den närapå perfekta balansen mellan den friska citrusdoften från mandarinen och apelsinblomman, den djupa kryddan från saffranen och den söta vaniljen skapar en bländande cocktail som gör att vi rankar Tom Fords Noir Extreme i vår topp 5 för 2021.
Vårt betyg
10ml: 399 kr
50ml: 889 kr
100ml: 1308 kr
Finns i presentförpackning? Ja, 100 ml EdP + 75ml After Shave Balm för 1295 kr
Sammanfattning
Ja, vad kan vi säga? Jasmin, trä och vanilj – det blir nästan inte bättre än så här. Den närapå perfekta balansen mellan den friska citrusdoften från mandarinen och apelsinblomman, den djupa kryddan från saffranen och den söta vaniljen skapar en bländande cocktail som gör att vi rankar Tom Fords Noir Extreme i vår topp 5 för 2021.
Vårt betyg
Recension av herrparfymen Tom Ford - Noir Extreme. Publicerad 2021-04-11 av Göran Tåsgårdh, doftrecensent hos DoftExperterna.se
INTRESSANTA FAKTA OM TOM FORD
• Tom Ford föddes den 27 augusti 1961 i Austin, Texas.
• Han startade sin karriär på allvar när han började på modehuset Gucci under 1990.
• 1992 blev han designchef och fick samtidigt ta över bland annat Guccis parfymlinje.
• Under Tom Ford som kreativ chef ökade Guccis omsättning med över 90% (under 1995 och 1996) och till 1999 hade företaget gått från att vara konkursmässigt till att ha ett marknadsvärde på närmare 40 miljarder SEK.
• När Gucci köpte modehuset Yves Saint Laurent 1999 blev han kreativ chef även där och gjorde omedelbar succé med YSL linje av parfymer.
• Tom Ford har alltid varit känd för att arbeta otroligt mycket. När han lämnade Gucci 2004, blev hans arbetsuppdrag uppdelade på fyra olika tjänster.
• 2006 lanserade Tom sitt eget varumärke – Tom Ford
• Tom Fords första parfym var Black Orchid som lanserades 2006. Parfymen var ämnad för kvinnor, men i och med att många framgångsrika män började bära den, ökade andelen manliga kunder till över 30%.
• Han startade sin karriär på allvar när han började på modehuset Gucci under 1990.
• 1992 blev han designchef och fick samtidigt ta över bland annat Guccis parfymlinje.
• Under Tom Ford som kreativ chef ökade Guccis omsättning med över 90% (under 1995 och 1996) och till 1999 hade företaget gått från att vara konkursmässigt till att ha ett marknadsvärde på närmare 40 miljarder SEK.
• När Gucci köpte modehuset Yves Saint Laurent 1999 blev han kreativ chef även där och gjorde omedelbar succé med YSL linje av parfymer.
• Tom Ford har alltid varit känd för att arbeta otroligt mycket. När han lämnade Gucci 2004, blev hans arbetsuppdrag uppdelade på fyra olika tjänster.
• 2006 lanserade Tom sitt eget varumärke – Tom Ford
• Tom Fords första parfym var Black Orchid som lanserades 2006. Parfymen var ämnad för kvinnor, men i och med att många framgångsrika män började bära den, ökade andelen manliga kunder till över 30%.